Verlichte laadstations als eyecatchers bij Duvel Moortgat

Verlichte laadstations als eyecatchers bij Duvel Moortgat

Sinds 1 januari 2023 is het grootste deel van de nieuwe bedrijfswagens die brouwerij Duvel Moortgat bestelt volledig elektrisch. Om die EV’s op te laden, investeerde het bedrijf in 23 laadstations met telkens twee laadpunten, aangestuurd door een slim energiemanagementsysteem. Maar het moest er ook goed (blijven) uitzien, vertelt projectmanager Dries Van den Abbeele: “We hebben meteen ook verlichting in de laadstations geïntegreerd. Dankzij twee ondergrondse gestuurde boringen bleef onze parking er ook netjes bij liggen.”

Familiebedrijf Duvel Moortgat is wereldwijd actief met 12 authentieke brouwerijen. In België zijn de brouwerij in Puurs-Sint-Amands, Brasserie d’Achouffe, Brouwerij Liefmans en Stadsbrouwerij De Koninck deel van de groep. Tussen die vestigingen is er heel wat verkeer.

Dat verkeer is in toenemende mate elektrisch: sinds 1 januari 2023 zijn nieuwe bedrijfswagens bij Duvel Moortgat EV’s, behalve voor vertegenwoordigers. “Voor hen wachten we tot 1 januari 2024”, verduidelijkt Dries. We wilden eerst onderzoeken of elektrisch rijden wel lukt over grote afstanden. Halverwege 2023 is die evaluatie positief: met de juiste mindset raak je altijd overal.”

Gefaseerde uitrol van laadstations

Om die EV’s op te laden, investeerde Duvel Moortgat in een parking vol laadpunten. Daarnaast krijgen werknemers een thuislaadpunt voor de helft terugbetaald. “Op die manier kunnen we het aanbod mooi op de vraag laten volgen.”

Laadpunten op je parking worden essentieel, ook voor klanten.

Dries Van den Abbeele, projectmanager

“We hebben momenteel 6 EV’s, maar we bestellen meer en meer bedrijfswagens en we merken dat ook bezoekers vaker vragen naar laadmogelijkheden. Laadpunten op je parking worden dus essentieel. Op dit moment staan er al 23 dubbele laadstations, goed om 46 EV’s op te laden, maar we kijken graag vooruit en kozen voor een infrastructuur die 43 dubbele stations, en dus 86 laadpunten, kan voorzien van stroom. Zo heeft elke parkeerplaats op termijn een laadpunt.”

Duvel Moortgat zet niet enkel in op EV’s, maar ook op elektrische fietsen. “Onze medewerkers komen vaker met de elektrische fiets naar het werk. Voor hen hebben we een overdekte fietsenstalling voorzien waar ze die veilig kunnen stallen en opladen. Zo’n fietsenstalling bood meteen een mooi oppervlakte voor extra zonnepanelen.”

Slim omgaan met capaciteitstarief

46 auto’s die laden vormen een behoorlijke belasting voor het net. Daarom nam Duvel Moortgat meteen slim energiemanagement mee in het project. “We hebben een eigen PV-installatie, maar die dekt ons verbruik niet volledig. We moeten dus stroom van het net trekken. Die is voor honderd procent groen, maar het capaciteitstarief dwingt ons ook om niet te veel stroom tegelijk van het net te halen.”

“Slim energiemanagement schakelt vanzelf bepaalde laadpunten uit als ons piekverbruik te dicht bij de grenswaarde van het capaciteitstarief komt. Het systeem houdt rekening met welke wagens hoeveel zijn opgeladen. Het oplaadpunt van een auto die het meest is opgeladen, wordt dus sneller uitgeschakeld dan een die minder opgeladen is. Ook de fietsenstalling wordt automatisch in- en uitgeschakeld, maar wel als geheel.”

1 aanspreekpunt voor alle vragen

“Na een grondige vergelijking hebben we voor MobilityPlus gekozen om het plan uit te voeren. Het is een troef dat ze echt álles regelen: installatie in ons bedrijf én bij de werknemers thuis, energiemanagement, laadpassen … Op die manier hebben we maar één aanspreekpunt nodig.”

“Zeker voor de thuislaadpunten komen er geregeld vragen van onze werknemers: wat met mijn zonnepanelen, wat met mijn thuisbatterij … Onze fleetmanager kan die gewoon doorsturen naar MobilityPlus en krijgt er snel een antwoord op.”

Ondergrondse boringen

“De installatie is goed verlopen, geheel volgens de planning. Onze CEO vond het belangrijk dat de parking netjes bleef. Daarom heeft MobilityPlus samen met infrastructuurpartner Vensol twee ondergronds gestuurde boringen uitgevoerd over 60 meter. Zo bleven de graafwerken beperkt tot een minimum. Daarnaast wilde onze IT-dienst ook extra kabels laten leggen, om bijvoorbeeld slagbomen te bedienen, en ook dat was geen probleem.”

“Tijdens de aanleg hebben we beslist om meteen ook de verlichting op onze parking te integreren in de laadstations. Dat is een mooie visuele upgrade voor onze parking; we zijn meteen van de grote verlichtingspalen af. En voor de buurt is de verlichting een stuk discreter. We zijn erg tevreden over het resultaat.”