De “dertig-seconden-mindset” voor elektrisch rijden

De “dertig-seconden-mindset” voor elektrisch rijden

Elektrisch rijden is een hot topic. Het is geen nieuwe technologie maar de laatste jaren is ze -sinds de komst van Tesla- in een razendsnel tempo vooruitgegaan. Elke dag zijn er wel nieuwe ontwikkelingen op vlak van laadpalen, batterijen en laadpassen. Met de komst van nieuwe, betaalbare modellen krijgt ook de “gewone” burger steeds meer interesse en durft hij, bij aankoop van een nieuwe wagen, het elektrische alternatief op z’n minst te overwegen of zelfs tot het aankopen overgaan.

Elektrisch rijden biedt immers heel wat voordelen, waarbij de rol van de Vlaamse overheid niet te onderschatten is. Deze instantie stimuleert het elektrisch rijden door de belasting op inverkeerstelling achterwege te laten en elektrische rijders helemaal vrij te stellen van verkeersbelastingen. Daarbovenop zijn er premies voorzien tot €5000 (afhankelijk van de aankoopwaarde van de wagen). Belgische vennootschappen kunnen ook de vruchten plukken van het pro-elektrische beleid. De aankoop van een volledig elektrische auto kan voor 120% afgetrokken worden van de belastingen. Allemaal mooi meegenomen die ruggensteuntjes van de overheid. Toch blijft het belangrijk om de onderliggende motivatie te onderstrepen: de verandering van mentaliteit met het oog op de toekomst, respect voor de natuur en een bewuste levensstijl met als kers op de taart een fantastisch leuke en aangename elektrische rijervaring.

Kortom: alleen maar pro’s die naar voren komen wanneer overwogen wordt elektrisch te rijden. Of dan toch niet?

Neen, liever niet”, wordt gedacht. Want uiteindelijk stelt zich ook telkens, terecht, de vraag: “Hoe lang duurt het tot mijn wagen volledig opgeladen is?”

Iedereen die ietwat op de hoogte is van batterijen en elektrisch laden begint te rekenen. “Een batterijpakket is 30kW en ik kan laden aan 3,7kW. Dat wil zeggen iets meer dan 8 uren?! Dat duurt te lang, ik wacht wel op de volgende generatie.”

Ik stop jullie graag in die gedachtegang en trek keihard aan de alarmbel. Wachten op de volgende generatie heeft geen zin. Elektrische auto’s opladen zal in de toekomst niet sneller gaan omdat onze netaansluitingen dat simpelweg niet toelaten. Het juiste antwoord op bovenstaande vraag is echter heel simpel en hoorde ik onlangs op een conferentie over elektrisch rijden.

Een elektrische wagen laden in minder dan een minuut?!

Dertig seconden, zo lang duurt het. Hoezo, hoe kan dat? Nieuwe technologie, spiksplinternieuwe laadpalen? Nee hoor. Een nieuwe mindset! Je komt aan op jouw eindbestemming, je neemt de laadkabel, plugt hem in de wagen en laadpaal, start de laadpaal et voilà. Zó lang duurt het om jouw wagen te laden. Dertig seconden.

Het is de mindset die moet veranderen bij deze nieuwe manier van rijden. Bij auto’s die gebruik maken van fossiele brandstoffen ga je tanken wanneer je tank leeg is. Deze manier van denken, last dus een stop in om te tanken. Bij elektrisch rijden wordt deze redenering omgedraaid. We gaan niet stoppen om te laden, maar laden als we stoppen. Wanneer je parkeert thuis, op het werk, winkel of elke andere eindbestemming zal je telkens kunnen bijladen. Het zal amper gebeuren dat je met een lege batterij zal komen te staan. Een elektrische rijder houdt de capaciteit van de batterij altijd tussen de 40% en 90%. Dus hoelang duurt het dan om vol te laden? Dertig seconden mindset!

Mobility Plus en haar laadnetwerk

Wij bij Mobility Plus moedigen deze verandering in mindset aan en stellen alles in het werk deze gedachtegang te ondersteunen door onder andere de creatie van een uitgebreid netwerk van laadpalen. Dit netwerk stelt gebruikers van elektrische wagens in staat om op elk moment er gestopt wordt een mogelijkheid tot laden voorhanden is.

Dit vergt een real-time communicatie tussen laadpalen en het netwerk. De laadpalen die Mobility Plus aanbiedt maken op een intelligente manier gebruik van de elektrische toevoer via het Dynamic Load Balance principe. Via een slimme meter wordt het totale elektriciteitsverbruik in huis of op het bedrijventerrein in de gaten gehouden en wordt zo de laadsnelheid van uw auto dynamisch aangepast. Wanneer het totale verbruik laag ligt, is er ruimte voor een verhoging van de laadsnelheid. Dynamic Load Balancing is dus ideaal als er meerdere laadpalen worden gebruikt en voor toekomstige uitbreiding. Gasten of klanten kunnen op elk gewenst moment hun auto opladen, zonder dat er overbelasting op het netaansluiting plaatsvindt. Uitbaters van de laadpalen hoeven hun elektriciteitsaansluiting niet te verhogen en dure pieken worden voorkomen. Clever!