AC-laden of DC-laden: wat is het verschil en welk type kies je voor je bedrijf?

AC-laden of DC-laden: wat is het verschil en welk type kies je voor je bedrijf?

AC of DC? We’re on the highway to … twee verschillende oplaadmethodes. Een elektrische auto laad je natuurlijk op met elektriciteit, maar de ene soort stroom is de andere niet. Kort door de bocht laad je met een AC-laadpaal je EV traag op en met DC snel. Maar hoe werkt dat precies? En wanneer kies je welk type laadpaal voor je bedrijf?

Elektriciteit bestaat in twee vormen: wisselstroom – AC of alternating current – en gelijkstroom – DC of direct current. De elektriciteit die uit stopcontacten komt, is wisselstroom. Perfect geschikt voor toestellen zoals lampen, een tv of een oven. Minder geschikt voor toestellen met een batterij, want die hebben gelijkstroom nodig.

Je smartphone of laptop, bijvoorbeeld, komt aan die gelijkstroom via de oplader: daarin zit een apparaat – vaak een omvormer, converter of adapter genoemd – dat de wisselstroom uit het stopcontact omzet in gelijkstroom. Die wordt dan opgeslagen in de batterij van het toestel, klaar voor gebruik.

Ook een elektrische wagen heeft gelijkstroom, en dus ook een omvormer, nodig om z’n batterij op te laden. Het grootste verschil tussen AC-laden en DC-laden is de plaats waar de wisselstroom wordt omgezet in gelijkstroom.

Een standaard laadpaal: AC-laden

Een AC-laadpaal stuurt de elektriciteit van het net via de laadkabel naar je elektrische wagen. De ingebouwde omvormer in je EV zet die wisselstroom om naar gelijkstroom en leidt die verder naar de batterij. Hoelang dat duurt, hangt naast het type laadpaal en je elektriciteitsaansluiting ook af van het vermogen van die omvormer.

Bij een lichtere omvormer verloopt het proces logischerwijs trager dan bij een zwaarder toestel. Zo zijn er bijvoorbeeld EV’s met een omvormer van 11 kW waarmee je per uur tot 65 km kan bijladen. Omvormers van 22 kW laden dan weer per uur tot 125 km bij.

Een snellader: DC-laden

Een snellader of DC-laadstation heeft de omvormer in je EV niet nodig. Er zit namelijk zo’n toestel in de paal zelf. Laden gaat een pak sneller, omdat de gelijkstroom al klaar zit in de laadpaal. De laadkabel stuurt meteen de juiste stroom rechtstreeks naar de EV-batterij.

Ook bij snelladers zijn er omvormers in alle maten en gewichten: van een vermogen van 50 kW tot een indrukwekkende 350 kW. De precieze laadsnelheid hangt weer af van verschillende factoren, maar als vergelijking kan dit wel tellen:

heb je met een standaard laadpaal gemiddeld 4 uur nodig om 50% bij te laden, dan klaart een snellader dat klusje gemiddeld op 20 minuten.

DC-laders werken het efficiëntst en het snelst als je batterijpercentage tussen 20 en 80% bedraagt. Om je batterij niet te beschadigen, laden ze toch traag bij lagere en hogere percentages.

Een groot verschil in kostprijs

Meer weten over AC- of DC-laadpaalmerken en hun specificaties? We helpen je graag verder.

AC-laden: trager, maar goedkoper laden DC-laden: sneller, maar duurder laden
Om AC te laden, gebruik je de omvormer van de wagen. Dat proces kost tijd, waardoor laden trager gaat. Maar de laadpaal zelf blijft een vrij compact – en voordelig – toestel met lage aansluitkosten, geschikt voor zowat elke elektrische aansluiting. Daardoor zijn zowel de aanschafprijs als de laadtarieven een stuk lager dan bij een snellader. AC-laadpalen komen dan ook het vaakst voor: zowel bij EV-chauffeurs thuis, bij bedrijven als op publieke laadpleinen. Om DC te laden, gebruik je de omvormer van de laadpaal. Zo win je tijd bij het laden, maar de investering is aanzienlijk hoger. Het toestel is een stuk groter – zowat de grootte van een koelkast – want de omvormer moet erin passen. Ook die omvormer zelf en het onderhoud daarvan kosten geld. Bovendien vraagt een snellader meer capaciteit van het elektriciteitsnet, waardoor ook een zwaardere stroomaansluiting nodig is. Het extra comfort om sneller te laden, komt zo dus ook met hogere aankoop- en laadprijzen.

Kies je voor je bedrijf AC- of DC-laadpalen? Of een combinatie?

Maak je met je bedrijf de switch naar elektrisch rijden, dan laat je je medewerkers in ieder geval beter laden aan een laadpaal in plaats van een gewoon stopcontact, ook bij hen thuis. Dat is veiliger en tot 8 keer sneller. AC-laadpalen zijn in de meeste gevallen de beste optie. Niet alleen omwille van de lagere prijs, maar ook omdat een zwaardere snellader vaak overbodig is.

Als je medewerkers meerdere uren per dag aanwezig zijn op kantoor, dan hebben hun EV’s rustig de tijd om op te laden. Ook salesmedewerkers, koeriers of technici, bijvoorbeeld, die in een bepaalde regio dagelijks zo’n 300 kilometer afleggen, kunnen de volgende ochtend volledig opgeladen weer de baan op als ze hun wagens na het werk thuis of op je bedrijfssite inpluggen.

Een snellader kan dan weer een meerwaarde zijn voor je bedrijf als je medewerkers telkens op korte termijn veel moeten bijladen. Een voertuig dat bijvoorbeeld meerdere shifts na elkaar gebruikt wordt, laad je beter op met een DC-laadpaal. Bij heel zware elektrische voertuigen, zoals vrachtwagens, zit bovendien een steviger batterijpakket. Dat krijg je met een AC-laadpaal niet gauw opgeladen.

Welk type laadpaal geschikt is voor jouw bedrijf, hangt dus voornamelijk af van je activiteiten en de laadbehoeftes van je medewerkers. Zo merken we dat fleet en facility managers er meer en meer voor kiezen om hun standaardaanbod laadpalen op de site aan te vullen met één DC-laadpunt.

Hulp nodig bij je keuze? Reken op MobilityPlus. Altijd 100% merk- en energieonafhankelijk advies en een ruim aanbod aan slimme laadpalen van alle Europese A-laadmerken.