Om een elektrische wagen op te laden, heb je elektriciteit nodig. Vaak is dat meer dan waar je huidige elektriciteitsaansluiting thuis of op je bedrijfssite op voorzien is. Als je meer elektriciteit verbruikt dan je aansluiting je levert, kunnen je zekeringen springen. Zo zet je plotsklaps het hele gebouw zonder stroom. In het slechtste geval kan er zelfs brand uitbreken.
Je moet dus op zoek naar een oplossing. Je elektriciteitsaansluiting laten verzwaren dan maar?
Daar hangt een aanzienlijk prijskaartje aan vast, en soms ook ingrijpende breek- en graafwerken. Er komt immers heel wat bij kijken:
Breekt het angstzweet je al uit? Gelukkig is er ook een slimmere oplossing die al die kosten overbodig maakt.
Een slim energiemanagementsysteem stemt de laadcapaciteit van je laadstation(s) af op de beschikbare energie in je gebouw. Zo hou je je kosten onder controle, overbelast je het elektriciteitsnet niet en vermijd je een dure verzwaring van je elektriciteitsinfrastructuur.
Dankzij energiemanagement kan je namelijk tot bijna 2,5 keer meer laden met dezelfde installatie. Een voorbeeld van een gemiddelde dag op kantoor bij een aansluitvermogen van 100 kW en 50 kWP zonnepanelen op het dak:
De laadcapaciteit blijft constant en is beperkt tot 200 kWh op 10 uur tijd. Als het verbruik in het gebouw lager is, bijvoorbeeld net voor de middag, dan gaat het energieoverschot niet naar de laadpalen. Ook de groene stroom wordt niet optimaal ingezet.
De laadcurve voor elektrische wagens verandert mee met het verbruik in het gebouw. Is er energieoverschot, dan stuurt de energiecontroller dat naar de laadpalen. De groene stroom die de zonnepanelen tussen 9 en 16u opwekken, wordt toegevoegd aan de laadcapaciteit. Zo kan je op 10 uur tijd tot 550 kWh laden.
De Charge Point Operator, de beheerder van je laadstation(s), koppelt je laadpaal thuis of de laadpalen op je bedrijfssite aan een energiecontroller met slimme software. Die houdt continu het elektriciteitsverbruik van je gebouw in de gaten en stuurt de beschikbare energie op het juiste moment naar je laadstations.
Vraagt je gebouw weinig energie, dan laden de laadpalen op volle capaciteit. En omgekeerd: verbruiken verschillende andere apparaten stroom, dan zal de energiecontroller minder stroom naar je laadstations sturen en laden ze trager. Dit systeem heet ‘load balancing’. Het verdeelt de elektriciteit netjes over je gebouw en je laadstation(s). Zo vermijd je een hoog piekverbruik, en dat voel je in je portemonnee.
Maak je gebruik van groene stroom? Dan kan je pas echt slim laden. De CPO koppelt je zonnepanelen en/of windmolen aan de energiecontroller, waardoor ook die energie z’n weg vindt naar je laadstations.
Vanaf 2022 voert de energieregulator VREG het capaciteitstarief in voor gezinnen en kleine bedrijven in Vlaanderen. Het grootste deel van je elektriciteitsfactuur blijft afhankelijk van je verbruik, maar de netkosten stijgen als je hoge pieken veroorzaakt. Om de kosten te drukken en het huidige elektriciteitsnet efficiënter te gebruiken, moet je je verbruik spreiden en pieken vermijden.
Energiemanagement is daarvoor de ideale oplossing. Je kan namelijk met je energiecontroller een maximale energiecapaciteit instellen voor je laadpalen. De functionaliteit ‘peak shaving’ zorgt er dan voor dat je die capaciteit niet overschrijdt, ook niet als er bijvoorbeeld twintig wagens op hetzelfde moment ingeplugd zijn aan je laadstations. Slim én voordelig!
Ontdek de vier troeven van de energiecontroller van MobilityPlus of neem contact op voor meer informatie.