De verschillende technieken van laden: Mode 1, 2, 3 en 4

De verschillende technieken van laden: Mode 1, 2, 3 en 4

Wanneer we het hebben over het elektrisch laden van het EV (= Elektrisch Voertuig) dan komen de termen 'mode 2', 'mode 3' en 'mode 4' vaak aan bod. De term “mode” geeft aan welke techniek gebruikt wordt voor het laden. Hieronder volgt een beschrijving van de verschillende technieken.

Mode 1

Mode 1 is laden via een gebruikelijk stopcontact (220V, max 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging. Voor het laden van EV’s wordt Mode 1 niet gebruikt!

Mode 2

Mode 2 is laden via een doorsnee, huishoudelijk stopcontact met aarding. Hiervoor maak je gebruik van een laadkabel (deze krijg je bij aankoop van een EV). De kabel verbindt een ‘dom’ stopcontact met een ‘slimme’ auto. Aan de kabel zit een EV-connector en een gebruikelijke stekker. Het ‘bakje’ aan de kabel is de ICCB (In-Cable Control Box) of IC-CPD (In-Cable Control- and Protecting Device) waarin stroombeperking is ingebouwd. In de IC-CPD zit de beveiliging die anders in het laadpunt zit en dit bakje kan net zoals een laadpunt informatie uitwisselen met het EV.

Met een doorsnee, huishoudelijk stopcontact moet de laadstroom beperkt blijven tot 10A. Door die beperking tot 10A, bedraagt het maximaal laadvermogen 2,3 kW.

Hoe lang laden?

LaadvermogenVerbruikAfstandTijd
2,3 kW17 kW100 Km~ 8 h

* Met een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 Km heb je ongeveer 8 uur nodig om voor 100 Km bij te laden aan een laadvermogen van 2,3 kW.

Indien de laadstroom niet beperkt zou blijven tot 10A dan kan een langdurig gebruikt stopcontact te warm worden met eventueel brand tot gevolg. Dit zal nog niet het geval zijn bij de eerste keer laden, maar door het stopcontact telkens te belasten met oververhitting zal er sneller slijtage optreden waardoor de temperatuur verhoogt bij elke laadbeurt.

Een EV laden via een doorsnee stopcontact met meer dan 10A is dus not done, maar wat ook ten stelligste wordt afgeraden is het gebruik van een verlengsnoer of contactdoos en al zeker geen opgerold verlengsnoer! De hitte wordt extreem hoog bij een opgerolde kabel, zelfs bij 10A. Naast de extreme warmte zorgt een verlengsnoer ook voor extra verliezen.

Naast een doorsnee stopcontact kan Mode 2 laden ook gebeuren via een industrieel (CEE) stopcontact (mits een kabel met de juiste stekker). Deze is vanzelfsprekend niet toegestaan in woningen aangezien ze niet beschikt over een kinderbeveiliging.

Mode 3

Met Mode 3 laden kunnen we ‘gecontroleerd’ laden, er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet.

Om thuis met Mode 3 te laden heb je een aangepaste aansluiting nodig. Er bestaat 1-fasig en 3-fasig laden. Als je thuis 3-fasig wil laden, moet de hoofdaansluiting mogelijks uitgebreid worden naar 3 fasen.1

Uw aansluiting thuis geeft wisselstroom (= Alternate Current = AC). In het EV zit een omvormer die de wisselstroom omzet naar gelijkstroom (=DC) voor de accu’s. Daarom valt laden met Mode 3 onder AC-laden. Een Mode 3 laadpaal kan veel meer stroom leveren en kan 1-fasig vanaf 3,6 kW (230V/16A) tot 3-fasig 22 kW (400V/32A) leveren. Een EV met een zwaardere omvormer -zoals een Tesla Model S (11 kW of optioneel 16 kW)- laadt hierdoor sneller in Mode 3.

Hoe lang laden?

LaadvermogenFasenVerbruikAfstandTijd
3,7 kWMono17 kWh100 Km~ 4,6 h
7,4 kWMono17 kWh100 Km~ 2,3 h
11,1 KWTri17 kWh100 Km~ 1,5 h
22,2 kWTri17 kWh100 Km~ 0,8 h

* Met een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 Km heb je 1,5 uur nodig om voor 100 Km bij te laden aan een laadvermogen van 11 kWh.

Mode 4

Bij Mode 4 wordt gelijkstroom DC of DCFC (Direct-current of Direct-current fast charging) geleverd, daarom wordt Mode 4 ook wel DC-laden genoemd.


Snelladen is bedoeld om de eerste 80% van het EV te laden, de laatste 20% gaat trager. Je kan doorladen tot 100% maar om wachtrijen aan een laadstation te voorkomen is het tactvoller om na 80% te stoppen.

Aan een snellader kan je (zoals de naam het doet vermoeden) snel laden. De snellader of snellaadpaal wordt rechtstreeks op de autobatterij aangesloten. Deze laadstations hebben een laadvermogen van 50 kW of meer (150, 350 kWh).2

Hoe lang laden?

LaadvermogenVerbruikAfstandTijd
50 kW17 kWh100 Km~ 0,5 h
150 kW17 kWh100 Km~ 10 min
350 kW17 kWh100 Km~ 4,5 min

* Met een gemiddeld verbruik van 17 kWh per 100 Km heb je ongeveer een half uur nodig om voor 100 Km bij te laden aan een snellader met laadvermogen van 50 kWh.

Deze snelladers werken met Mode 4, maar vaak wordt Mode 3 ook aangeboden voor wagens die niet uitgerust zijn om met Mode 4 te laden (steeds meer wagens worden echter standaard uitgerust om met Mode 4 te kunnen laden). Het EV moet 3-fasig laden toelaten en het beschikbare vermogen aankunnen om Mode 3 te kunnen laden aan een snellader, anders kan evengoed een gewoon laadpunt gebruikt worden.

De laadkabel is vast verbonden aan de snelladers. Hou er wel rekening mee dat de snelheid ook afhankelijk is van de specificaties van het EV en de toestand van de batterij. De laadsnelheid verlaagt immers als de batterij de maximale temperatuur bereikt.

Deze DC-laders zijn zeer duur om te plaatsen (prijzen gaan van €22.000 tot €175.000 per unit) en vragen een zware elektriciteitsaansluiting. Het is niet de bedoeling om snelladers thuis te gaan plaatsen, al is het niet verboden. Bij Mode 4 zit de batterijlader in de snellader zelf en wordt de omvormer in het EV niet gebruikt.3

1 Aan deze uitbreiding hangt een stevig prijskaartje vast maar MobilityPlus biedt een alternatieve oplossing a.d.h.v. de energiecontroller. Vraag meer info op hello@mobilityplus.be
2 Momenteel zijn de wagens enkel naar een laadvermogen van 50 kW aangepast, de wagens met 150 kWh of meer worden weldra op de markt verwacht.
3 Omvormen van AC naar DC

Bron: Stagobel - infoavond 2018 e-mobility, milieuvriendelijkevoertuigen.be, laadkabeldiscounter.nl, MobilityPlus