Voor bedrijfs-en personenwagens is de shift naar EV’s volop ingezet. Volgt ook de logistieke sector? Enkel als er slim met energie wordt omgegaan, vindt Rik Wymeersch van MobilityPlus.
Opinie: Rik Wymeersch van MobilityPlus
In de transitie naar elektrische mobiliteit hinkt de logistieke sector achterop. Geen verrassing: in tegenstelling tot een personenwagen is een vrachtwagen of logistiek voertuig een tool die zo efficiënt mogelijk moet zijn, en bovendien ook nog eens rendabel. Je botst meteen op beperkingen rond bereik, laadtijd en betaalbaarheid: elke minuut stilstand betekent geldverlies. En dan zijn er nog andere uitdagingen: zo zijn vrachtvoertuigen op batterijen momenteel duurder in aankoop en een pak zwaarder, waardoor ze minder lading kunnen vervoeren. Logistieke bedrijven zijn dus niet happig om de shift naar elektrische voertuigen te maken. De rekening kan op dit moment nooit kloppen.
Veel van bovenstaande problemen, van vermogen tot sneller laden, zullen dankzij nieuwe technologieën gedeeltelijk of volledig worden opgelost. Verder zal elk bedrijf zijn laadprofiel in kaart moeten brengen. Ben ik actief in de stad of op het platteland, nationaal of internationaal? Gaat het om lichte vracht of zwaar transport? Moet mijn vloot 24/7 onderweg zijn, of kan er bijgeladen worden tijdens het laden en lossen? Ook de locatie van het laden speelt een belangrijke rol: voor personenwagens kan dat thuis of op het werk, maar voor de logistieke sector zijn op de eigen sites voorzieningen nodig. Dan moet het prijs-technisch realiseerbaar zijn.
De antwoorden op die vragen zijn nodig om voor elk bedrijf een oplossing op maat uit te werken. Maar ook het grotere plaatje mag je niet uit het oog verliezen: waar halen we überhaupt de energie om al die bedrijven te doen switchen naar elektrisch rijden?
Verticale integratie van laadinfrastructuur kan dé oplossing zijn. Net zoals een grote brandstofproducent zelf naar olie boort, die ruwe olie verwerkt en vervolgens de brandstof verkoopt, zou de logistieke sector ook zoveel mogelijk zelf moeten voorzien in zijn energievoorziening.
Verticale integratie van laadinfrastructuur is een must voor de logistieke sector
Rik Wymeersch, e-mobility partner en business manager bij MobilityPlus
Het is dus hoog tijd dat de logistieke sector in actie schiet, en alle mogelijkheden in kaart brengt. Zo kunnen samenwerkingen dé oplossing zijn als je niet zelf in je energie kan voorzien. Bedrijven moeten de handen in elkaar slaan om in clusters energie-ecosystemen uit te werken. Samen zonnepanelen leggen, in groep een groot elektrisch vermogen creëren, investeringen doen in een (gedeelde) elektrische vloot. Ze kunnen de laadinfrastructuur niet enkel zelf voorzien, maar ook delen, beheren, de prijs bepalen en eventueel zelfs verkopen.
Zo word je onafhankelijk van de grote energie- en brandstofconcerns. Zo creëer je genoeg energie om de logistieke sector groener te doen rijden. Zo zet je de shift naar elektrisch rijden voor de logistiek in gang.