Waarom laadpalen installeren bij je medewerkers thuis?

Waarom laadpalen installeren bij je medewerkers thuis?

Hoog comfort voor je medewerkers

Thuiskomen na een vermoeiende werkdag, auto inpluggen in je laadstation op de oprit of in de garage, en uitrusten maar. Als je medewerkers de volgende ochtend volledig opgeladen aan de dag beginnen, zijn hun EV’s dat ook. Nooit meer vroeger opstaan om nog snel te tanken, maar wel meteen de snelste route naar het werk volgen.

En eenmaal daar aangekomen? Dan kunnen hun EV’s extra voordelig opladen aan jouw bedrijfslaadpalen. Wat een comfort.

Lagere laadkosten

Zonder laadpaal thuis, zijn je medewerkers afhankelijk van laadpalen op het werk of langs de kant van de weg. Ze zullen dan ook vaker een tussenstop moeten maken aan een publieke laadpaal, maar daar rijzen de kosten snel de pan uit. Verschillende partijen eisen een deeltje van de laadkost op, en sommige beheerders combineren een starttarief, tarief per kWh én een tarief voor elke minuut dat de EV aan de laadpaal gekoppeld is.

Thuis laden is aanzienlijk goedkoper. Mooi meegenomen als je je medewerkers vergoedt voor hun laadkosten. En wil je de kosten nog meer drukken? Stimuleer iedereen dan om zo veel mogelijk op het werk te laden. Omdat je als bedrijf vaak voordeligere elektriciteitstarieven kan afspreken, komt laden op het werk vaak tot vijf keer goedkoper uit dan publiek laden.

Een onderbouwde laadstrategie voor laden op het werk, thuis en onderweg maakt een groot verschil in je overall TCO.

Eenvoudige administratie en facturatie

Hoe betaal je de laadkosten van je medewerkers terug? Met bonnetjes per laadsessie of ingewikkelde terugbetalingsprocedures? Nee, hoor. In sommige laadpalen – zoals die van ons – zit een slimme meter die alle gegevens van de laadsessies automatisch doorstuurt naar een beheerplatform.

Dan heb je bij een Charge Point Operator (CPO), zoals MobilityPlus, vaak de keuze tussen twee opties.

Optie 1: De CPO vergoedt je medewerkers: jij krijgt een maandelijkse factuur van het totale verbruik van al je laadpunten, en de CPO betaalt je werknemers correct terug.

Optie 2: Je vergoedt je medewerkers zelf: op basis van de gegevens die de CPO je stuurt, betaal je je medewerkers het verbruik terug via de loonbrief.

Hogere laadsnelheid bij thuisladen

Je kan een elektrische wagen thuis opladen via een standaard stopcontact, maar dan moet je wel geduld hebben. De laadtijd kan oplopen tot vijftig uur. Niemand heeft zoveel tijd, en het is trouwens ronduit gevaarlijk (zie hieronder!).

Een thuislaadpunt is zo ontworpen dat het meer stroom levert dan een standaard stopcontact. Laden gaat heel wat sneller – tussen de twee en veertien uur om de batterij van de elektrische wagen volledig op te laden, afhankelijk van:

  • het type laadpaal
  • het vermogen van de laadpaal
  • het model van je EV
  • het batterijpercentage

Perfect voor ’s nachts dus.

Veilig laden

Als je werknemers hun EV thuis opladen via een doorsnee stopcontact, kunnen ze dat stopcontact overbelasten. Het raakt oververhit en verslijt veel sneller dan normaal, waardoor de temperatuur bij elke laadbeurt nog verder oploopt. Verlengsnoeren en stekkerdozen zijn al helemaal uit den boze!

Speciale laadpunten bij je medewerkers thuis zijn een stuk veiliger, en de kans op brand kleiner.

Geen zorgen

Laadpalen komen gelukkig niet alleen. Je krijgt er ook 24/7 ondersteuning bij. Zo hebben je medewerkers altijd een rechtstreeks aanspreekpunt voor alle vragen en problemen. Jij wordt volledig ontzorgd.

Thuis laden, goed voor werknemer en werkgever

Je ziet het: laadpalen installeren bij je medewerkers thuis biedt zowel voor je bedrijf als voor je werknemers heel wat voordelen. Bovendien zijn de laadpaal en elektriciteitskosten volledig fiscaal aftrekbaar, en bespaar je met elektrische voertuigen al snel de helft van je gebruikelijke brandstofkosten. Na amper twee jaar heb je je investering in een thuislaadpunt terugverdiend.

Alle bedrijfsvoertuigen elektrisch tegen 2026: zo begin je eraan
Een 100% elektrische vloot tegen 2026: ben jij er klaar voor?

Tegen 2026 moeten je nieuwe bedrijfsvoertuigen elektrisch zijn als je wilt blijven genieten van het gunstige fiscale regime zoals we dat vandaag kennen. Daar start je beter nu al aan.

Met dit stappenplan maak je de juiste keuzes voor vandaag én morgen.

Lees meer