Brandstof tanken is rechttoe rechtaan: je weet op voorhand hoeveel de benzine of diesel per liter kost en na het tanken zie je meteen hoeveel er van je rekening is gegaan. Elektriciteit ‘tanken’ aan een publieke laadpaal is minder overzichtelijk. Als je niet oplet, krijg je aan het eind van de maand een hoge factuur in de bus. Gelukkig zijn er apps – zoals die van MobilityPlus – die alle kosten netjes oplijsten. Bij ons weet je wat je betaalt.

Publiek laden = overal anders

Op publieke laadpalen vind je vaak geen informatie over het tarief en de bijkomende kosten. Dat komt omdat er verschillende partijen betrokken zijn bij zo’n laadpaal. De laadpaaleigenaar bepaalt het laadtarief per kWh, maar zowel de laadpaalbeheerder (Charge Point Operator of CPO) als de laadpasbeheerder (e-Mobility Service Provider of MSP) kan extra kosten aanrekenen. Onderhoud en communicatie van zo’n laadpaal moeten immers ook betaald worden.

Starttarief: betalen om te mogen laden

Een starttarief is een vast bedrag dat je betaalt om te beginnen met een laadsessie. Dit staat meestal los van de prijs per kWh. Hier betaal je om te mogen laden. Er zijn verschillende partijen die een starttarief kunnen aanrekenen; aan MobilityPlus betaal je er alvast geen.

Stilstandtarief: tegen laadklevers

Een stilstandtarief of minuuttarief loopt samen met de tijd waarin je aan een laadpaal geparkeerd staat. Het is bedoeld om ‘laadkleven’ tegen te gaan: wanneer een volgeladen auto aan een laadpaal blijft staan, kan een andere wagen niet laden. Het stilstandtarief begint te lopen van het moment dat je begint op te laden, na een aantal uur of wanneer je accu effectief vol is. Blijf dus niet langer aan een laadpaal staan dan nodig.

Een stilstandtarief zorgt ervoor dat laadpalen niet langer bezet blijven dan nodig.

Snel of traag laden?

Snelladen aan een publieke laadpaal is een dure zaak. Dat is normaal: de toestellen zijn duur en je belast het elektriciteitsnetwerk zwaarder dan bij traag laden. Vraag je daarom altijd af of je wel een snellader nodig hebt. Met een goede planning duurt ook traag laden ‘slechts 30 seconden.’ Bij sommige winkels kun je nog steeds gratis (snel)laden, zelfs zonder laadpas.

Thuis of op het werk laden = eenvoudiger

‘Privaat’ laden, thuis of op het werk, is simpeler. Je betaalt gewoon de elektriciteitsprijs (nul euro als je met zonnepanelen laadt wanneer de zon schijnt). Wel moet je hier ook rekening houden met de installatiekosten van je laadpunten en het capaciteitstarief.

Let op met ‘gratis’ laadpassen

Sommige laadpassen zijn gratis, zonder abonnementskost. Maar let op: die rekenen doorgaans een toeslag bovenop het kWh-tarief van de laadpaal en/of een extra starttarief bovenop dat van de eigenaar. Bij MobilityPlus werken we met een maandelijks abonnement, maar voor de rest betaal je niks extra, ook geen extra starttarief. Zo weet je meteen waar je aan toe bent.

Kan ik niet gewoon met een kredietkaart laden?

Kunnen we niet naar een systeem dat vergelijkbaar is met brandstof tanken? Zeker, ook dat kan met de MobilityPlus-app. Die herkent de laadpaal op basis van je locatie. Een laadpas blijft wel wat goedkoper: hier zitten de administratiekosten al in.

Overzicht met de MobilityPlus-app

In de MobilityPlus-app houden we het simpel: bij elke publieke laadpaal staat het tarief per kWh en het eventuele start- en/of minuuttarief. Zo kun je toch vlot prijzen vergelijken en zie je snel welke publieke laadpaal de goedkoopste is. Raadpleeg dus steeds de app wanneer je publiek gaat laden.