Hoe kies je de juiste leveranciers voor e-mobility in jouw bedrijf?

Hoe kies je de juiste leveranciers voor e-mobility in jouw bedrijf?

Bij een elektrisch wagenpark komt meer kijken dan enkel de voertuigen. Ook laadpalen, een beheerplatform en laadpassen zijn onmisbaar. Verschillende e-mobility leveranciers kunnen je die diensten aanbieden. Maar hoe kies je de juiste? Met onze tips maak je vlot de overstap naar elektrische mobiliteit.

Onafhankelijke specialist = onafhankelijk advies

Een rondje googelen maakt al snel duidelijk dat er heel wat opties op de markt zijn: verschillende laadpaalmerken, installateurs, platformen … Het is een hele uitdaging om je weg te vinden in die dichtbegroeide e-jungle.

Gelukkig zijn er gespecialiseerde leveranciers die je kunnen bijstaan om de laadoplossingen te kiezen die het best passen bij jouw bedrijf. Aantal medewerkers, budget, bedrijfscultuur en doelstellingen op het vlak van duurzame mobiliteit spelen allemaal een rol in je keuze.

Sommige van die leveranciers zijn echter gebonden aan specifieke laadpaalmerken of energiebedrijven. Zij bieden je dus enkel oplossingen aan uit hun eigen portfolio. En als je pech hebt, zitten er addertjes onder het gras. Zo kan je meerdere jaren opgezadeld worden met strenge contractvoorwaarden of extra kosten, en heb je geen vrijheid om later nieuwe keuzes te maken.

Op veilig spelen? Kies dan voor merk- en energieonafhankelijke leveranciers die géén exclusieve deals hebben afgesloten. Zo ben je altijd zeker van eerlijk advies op maat.

Al gehoord van een CPI, CPO en MSP?

Om de switch te maken naar elektrische bedrijfsmobiliteit, heb je diensten nodig van drie soorten leveranciers: een CPI, CPO en MSP. Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen?

CPI: Charge Point Integrator

Een Charge Point Integrator ‘integreert’ de laadinfrastructuur op je bedrijfssite en bij je medewerkers thuis. Simpel gezegd is het de installateur van je laadpalen, maar eigenlijk doet deze e-mobilityspecialist meer dan dat.

Bij een CPI zijn vaak adviseurs in dienst die niet alleen de technische specificaties van de tientallen verschillende laadpaalmerken op hun duimpje kennen, maar die ook kunnen koppelen aan de specifieke noden en wensen van je bedrijf. Ze weten als geen ander waarop je moet letten bij de aankoop van laadpalen.

Na een grondige analyse van onder meer je stroomcapaciteit, beschikbare ruimte, budget en transitieplan, gaan de adviseurs op zoek naar de meest geschikte laadoplossingen.

Daarna gaat de integratie echt van start. Getrainde technici bereiden de installatieplaats voor, zorgen voor het juiste materiaal, installerende laadpalen, sluiten ze aan op het elektriciteitsnet en configureren de instellingen. Nadien staan ze klaar om je laadpalen te onderhouden en je te hulp te snellen bij storingen.

Ontdek hoe je een transitieplan opstelt in ons e-book ‘Alle nieuwe bedrijfsvoertuigen elektrisch tegen 2026: zo begin je eraan’.

CPO: Charge Point Operator

Een Charge Point Operator beheert na de installatie je laadpalen. Denk aan laadsessies van je medewerkers (thuis en op het werk) en van externe gebruikers, automatische vergoedingen, statistieken en rapporten … Kortom, de hele administratie die komt kijken bij een elektrisch wagenpark.

Een CPO biedt daarvoor veelal 24/7 ondersteuning, in combinatie met een digitaal beheerplatform. Zo worden alle gebruikers van je laadinfrastructuur altijd snel geholpen, en kunnen ze nuttige informatie makkelijk en vanop elk toestel raadplegen. Jij hoeft je nergens zorgen om te maken.

Ook niet over je energieverbruik. Sommige leveranciers koppelen het beheerplatform namelijk ook nog aan slimme software waarmee je het energieverbruik onder controle houdt.

Energiemanagement heet dat. Door het laadvermogen van je laadpalen af te stemmen op de beschikbare energie in je gebouw, bespaar je onder andere heel wat kosten en overbelast je het elektriciteitsnet niet.

MSP: e-Mobility Service Provider

Om de overstap naar een EV zo makkelijk mogelijk te maken, klop je het best ook aan bij een e-Mobility Service Provider. Een MSP zorgt voor laadpassen waarmee je medewerkers onderweg kunnen laden aan een publiek laadstation. Net zoals een tankkaart, maar dan elektrisch.

Opgelet: je kan je laadpas enkel gebruiken bij laadpalen van beheerders (CPO’s) met wie de MSP een overeenkomst heeft afgesloten. Je kiest dus maar beter een MSP met een groot netwerk, zodat je werknemers altijd en overal elektrisch kunnen laden. Nog makkelijker wordt het als je in de app van de MSP real-time informatie te zien krijgt over alle laadstations in de buurt met de laadtarieven erbij.

Bij een laadpas hoort meestal een abonnement om het mobiliteitsbudget te beheren. Je kiest dan voor een vast maandelijks bedrag afgestemd op het aantal elektrische chauffeurs in je bedrijf. Geen administratieve chaos meer, maar één maandelijkse factuur. Handig.

Heb je altijd drie leveranciers nodig?

Je kan voor elk van deze diensten telkens een andere leverancier kiezen. Dat vraagt dan wel behoorlijk wat organisatietalent om die drie partners op elkaar en je bedrijf af te stemmen.

Er zijn ook specialisten die zich toeleggen op het volle e-mobilityplaatje, all-in-onepartners die zowel je Charge Point Integrator, Charge Point Operator en e-Mobility Service Provider zijn. MobilityPlus is er zo één.

Met onze geïntegreerde aanpak helpen we je vlot de meest geschikte laadoplossingen voor thuis, op het werk en onderweg te kiezen, beheren én beschikbaar te stellen voor medewerkers en bezoekers. Zo wordt laden voordeliger en vooral een pak eenvoudiger.

Alle bedrijfsvoertuigen elektrisch tegen 2026: zo begin je eraan
Een 100% elektrische vloot tegen 2026: ben jij er klaar voor?

Tegen 2026 moeten je nieuwe bedrijfsvoertuigen elektrisch zijn als je wilt blijven genieten van het gunstige fiscale regime zoals we dat vandaag kennen. Daar start je beter nu al aan.

Met dit stappenplan maak je de juiste keuzes voor vandaag én morgen.

Download het stappenplan

Vul je gegevens in en krijg het stappenplan meteen in je mailbox. Enjoy the e-ride!