Elektrisch rijden: 5 vooroordelen van medewerkers ontkracht

Elektrisch rijden: 5 vooroordelen van medewerkers ontkracht

Je bent ervan overtuigd dat elektrische mobiliteit een goed idee is voor je bedrijf, nu je medewerkers nog meekrijgen. Geen nood: met de nodige antwoorden op deze 5 veelvoorkomende misvattingen worden EV-twijfelaars in geen tijd EV-ambassadeurs!

1. “Er zijn te weinig modellen op de markt”

Het aanbod van elektrisch auto’s groeit elke dag. Volgens studiebureau Jato waren er aan het begin van 2022 maar liefst 74 modellen beschikbaar in Europa. Een jaar eerder waren dat er slechts 57. Daarbij groeit ook het aanbod van betaalbare modellen zienderogen.

De komende jaren zullen er bovendien enkel meer elektrische modellen verschijnen. De Europese Commissie wil de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor namelijk verbieden vanaf 2035. Automerken spelen massaal in op die ambitie en gooien hun productie om richting 100 procent elektrisch. Zo hebben heel wat merken, waaronder Volvo, Renault en Mercedez-Benz, de doelstelling om enkel elektrische wagens te produceren tegen 2030.

Daarnaast spelen de autofabrikanten ook in op de stijgende interesse bij de consument. Zo kondigde Volvo na de bekendmaking van de verkoopsresultaten van 2020 aan om haar capaciteit sterk op te trekken. Bijgevolg produceerde de fabriek in Gent afgelopen jaar meer dan drie keer zoveel elektrische wagens dan voordien.

2. “EV’s hebben een te kleine actieradius”

De doorsnee Belgische autobestuurder legt minder dan 40 kilometer per dag af. Gemiddeld is de actieradius van een EV echter tot 10 keer meer: zo’n 200 tot 450 kilometer. De voertuigen worden bovendien steeds vaker uitgerust met grote batterijpakketten. Veel nieuwe modellen kunnen daardoor 500 tot 600 kilometer afleggen.

Op die manier komt hun capaciteit steeds dichter bij die van benzine- en dieselwagens, die 500 tot 1000 km kunnen afleggen met een volle tank. Bovendien wordt er dagelijks gewerkt aan innovatieve batterijen.

De Amerikaanse start-up Our Next Energy (ONE) ontwikkelde zo’n veelbelovende accu, genaamd Gemini. Die plaatsten ze in een Tesla Model S, wat een actieradius van 1400 kilometer opleverde. Momenteel focust het bedrijf zich op het vermarktbaar maken van de Gemini-accu. Ze mikken erop om in 2023 in productie te gaan. BMW en Bill Gates investeerden alvast in het bedrijf.

3. “Een EV opladen duurt te lang”

De som lijkt eenvoudig: een batterijpakket van 30kWh en een laadpunt dat laadt tegen 3,7 kW, geeft een laadtijd van een 8-tal uur. Dat resultaat is echter het gevolg van heel wat denkfouten. Met de juiste mindset duurt het namelijk minder dan een minuut om je wagen op te laden.

Die halve minuut gaat als volgt: je komt aan op je bestemming, plugt de kabel in en start de laadpaal, that’s it. Bij auto’s met een verbrandingsmotor tank je pas wanneer de brandstof op is. Bij een elektrisch voertuig moet je die gewoonte over boord gooien en inpluggen wanneer je stilstaat. Met andere woorden: niet stoppen om te laden, maar laden wanneer je stopt!

Je laadt bij op het werk, op de parking van de winkel of thuis. Zo blijft de batterij altijd tussen de 40% en 90%. Je capaciteit op pijl houden wordt de komende jaren trouwens een pak evidenter. Tegen 2025 wil de Vlaamse Overheid namelijk 35 000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat zijn er 30 000 meer dan afgelopen jaar.

Laadmix

4. “Elektrisch rijden is te duur”

Ook hier ligt een grote denkfout aan de basis: het is niet de aankoopprijs, maar wel de Total Cost of Ownership (TCO) die je in overweging moet nemen. De kosten voor energieverbruik en onderhoud zijn namelijk aanzienlijk lager bij elektrisch rijden.

Hoe groot die impact is op je TCO, hangt af van je laadmix. Een rekenvoorbeeld maakt alles duidelijker.

*Deze bedragen zijn indicatief

THUIS WERK PUBLIEK AC PUBLIEK DC JAAR TOTAAL*
0% 50% 25% 25% € 1.867,81
75% 20% 0% 5% € 1.338,38
20% 75% 0% 5% € 954, 06

Bovendien zorgen belastingvoordelen voor een onmiddellijke besparing. Volledig elektrische wagens zijn sinds 2020 immers 100% aftrekbaar. Onder bepaalde voorwaarden geldt dit ook voor plug-in hybrides. Daarnaast is ook de aankoop en installatie van laadinfrastructuur fiscaal aftrekbaar.

De TCO berekenen is helaas niet altijd voor de hand liggend. Om dit overzichtelijker te maken, ontwikkelde de Vlaamse overheid een handige tool.

5. “EV’s zijn niet comfortabel genoeg”

De tijden waarin elektrische wagens gelijk stonden aan onsportieve, kleine stadswagens liggen ver achter ons. Medewerkers die een elektrisch voertuig tot hun beschikking krijgen, hoeven niet te zakken in wagencategorie. Vandaag bestaan er EV’s voor iedereen: stijlvol en sportief, compact voor in de stad of praktische gezinswagens.

Voor hetzelfde budget als bij brandstofwagens krijg je bovendien heel wat hedendaagse snufjes. Zo zijn de meeste nieuwe auto’s niet standaard uitgerust met parkeerhulp. Bij elektrische modellen is dit meestal wel het geval. Ook de nieuwste infotainmentsystemen zijn niet weg te denken uit elektrische voertuigen.