De elektrische wagen, het innovatieve, hoogtechnologische nieuwe broertje van de wagen met verbrandingsmotor?

Of althans dat denkt de meerderheid toch. Maar niets is minder waar.  De geschiedenis van de elektrische auto gaat verder terug dan we denken... 100 jaar geleden reden er wereldwijd duizenden elektrische wagens rond. De uitvinding van het eerste model van het EV is toegeschreven aan verschillende mensen:

→ In 1828 ontwikkelde de Hongaar Anyos Jedlik een kleine wagen aangedreven door een nieuwe elektrische motor.
→ In 1834 bouwden Thomas Davenport en zijn vrouw Emily een soortgelijke machine die reed op een korte, ronde, elektrische baan voor commerciële doeleinden.
→ Uiteindelijk creëerden in datzelfde jaar de Groninger Stratingh en zijn assistent Becker een kleine elektrische wagen, aangedreven door niet-oplaadbare elektrische elementen.
→ Het is pas in 1859 dat de eerste bruikbare en oplaadbare elektrische batterij werd ontwikkeld.

Stratingh heeft in 1898 al hoge verwachtingen: “Het is te voorzien, dat het vervoermiddel der toekomst voornamelijk door elektrische drijfkracht zal worden bewogen. Elektrische auto’s zijn mechanisch betrouwbaarder en veel comfortabeler dan auto’s met verbrandingsmotoren. De auto schudt minder vaak, maakt veel minder lawaai en de inzittenden hebben geen last van uitlaatgassen. Bovendien hoeft in elektrische auto’s niet geschakeld te worden en zijn ze sneller dan benzine-auto’s”. aldus de Groninger Stratingh.

In 1897 experimenteerde men voor het eerst met elektrische wagens die als taxi dienden in New York. Ook in dat jaar werd Pope Manufacturing Company de eerste grote fabrikant van EV’s.

Belg doorbreekt voor het eerst de snelheidsbarrière van 100 km/h en dit met een elektrische wagen

De Belg Camille Jenatzy is de eerste mens die de snelheidsbarrière van 100 km/h doorbreekt. Hij brak hiermee het wereldsnelheidsrecord op land. Dit deed hij met een elektrisch aangedreven raketauto genaamd ‘Jamais Contente’ en hij reed op 29 april 1899 maar liefst 105,88 km/h. In het begin van de 20e eeuw werden dan ook de eerste EV’s geproduceerd die sneller dan 100 km/h kunnen rijden.

Afname succes van het EV door de economische crisis in 1907, revival door de oliecrisis in 1973

De populariteit van het EV wisselde af. Ondanks het succes in het begin van de 20e eeuw verminderde de interesse terug in de elektrische auto’s door de paniek van 1907, een economische crisis. Er reden in 1912 geen EV’s meer en grote producenten moesten hun deuren sluiten, daardoor kregen de wagens met verbrandingsmotoren de overhand.

In 1973 stegen de brandstofprijzen drastisch en dit resulteerde in de oliecrisis van 1973, daardoor ontstond een vernieuwde interesse in EV’s, in de jaren ‘90 kwamen de grote producenten Toyota en General Motors met elektrische auto’s, sindsdien bleef de productie voortdurend stijgen.

Lithium-ion batterij

Aan het begin van de 21e eeuw krijgt de elektrische wagen een nieuwe kans met de komst van de lithium-ion batterij. Het bedrijf Detroit Electric dat in 1939 zijn deuren sloot wordt in 2008 heropgericht om opnieuw elektrische wagens te produceren samen met het Maleisische Proton. The electric car is back.

Het EV in de 21e eeuw

Stapsgewijs werd een volwaardige concurrent voor de auto met verbrandingsmotor op de markt gelanceerd. In 2008 ging de volledig elektrisch aangedreven Tesla Roadster in productie. Sinds 2010 treedt een nieuwe generatie elektrische wagens op de voorgrond. Tesla motors begon op grote schaal elektrische sportwagens te verkopen. Renault en Nissan brengen kleinere elektrische stadsauto’s op de markt. BMW richt zich op de premiumstadswagens met zijn i-gamma. Nieuwe elektrische wagens die gelanceerd worden in 2019 zijn o.a. de  Audi e-tron, de Hyundai Kona Electric, de Jaguar I-Pace, de Kia e-Niro en de Tesla Model 3.

Bron: ANWB + Wikipedia.org + MobilityPlus