Hoe EY Belgium furore maakt met een multimodaal mobiliteitsplan: méér dan elektrisch rijden

Hoe EY Belgium furore maakt met een multimodaal mobiliteitsplan: méér dan elektrisch rijden

De toonaangevende EY-groep bouwt overal ter wereld betere werkomgevingen. Dat doen ze met hun gespecialiseerde professionele dienstverlening, maar ook met een uitgekiende visie op duurzaamheid. Zo ook bij EY Belgium, waar het bedrijf meerdere prijzen in de wacht sleepte met een multimodaal mobiliteitsplan.

Duurzaamheid staat hoog op de prioriteitenlijst van EY, een van de vier grootste professionele dienstverleners ter wereld. “Tegen 2024 moet onze jaarlijkse CO₂-uitstoot met 3.200 ton naar omlaag,” vertelt Wim De Wit, hr-directeur bij EY Belgium. “Om dat doel te behalen, rolden we in 2016 een multimodaal mobiliteitsplan uit.”

Flexibiliteit en authenticiteit als codewoorden

EY Belgium biedt z’n medewerkers duurzame alternatieven aan voor de klassieke bedrijfswagen. “Van kleinere wagens en plug-in en full electric bedrijfswagens tot het openbaar vervoer of een lease bike – onze medewerkers kiezen zelf welke vervoersvorm voor hen geschikt is”, weet Linda Kumps, facilities manager bij EY Belgium. “Sinds april 2021 hebben we resoluut de kaart getrokken van electrificatie van onze vloot.”

Met dit flexibele multimodale mobiliteitsplan wil het bedrijf z’n ecologische voetafdruk drastisch verlagen. Maar dat is niet alles. Wim: “We willen onze medewerkers bewust laten nadenken over hun eigen mobiliteit. De fiscale voordelen van een elektrische vloot zijn mooi meegenomen, maar de transitie naar een duurzame vloot dient vooral op een authentieke manier te gebeuren. Ons hr-beleid luidt: ‘building a better working world’. Dat doen we niet enkel voor onze klanten en de gemeenschap, maar ook voor onze eigen mensen.”

Foto's: © Marble Moon

Een visie die loont

Multimodaliteit is ondertussen ingeburgerd binnen EY Belgium. De doorgedreven inspanningen om mobiliteit duurzaam en mensgericht te maken, leverden het bedrijf onlangs nog twee prijzen van formaat op:

Linda vertelt verder: “Duurzaam, flexibel en stressvrij transport is een belangrijke hoeksteen van onze mobiliteitsaanpak. Na een uitgebreide voorstudie waren we klaar om volop in te zetten op elektrische mobiliteit. En ruim 70% van onze medewerkers ook, zo bleek uit een enquête!”

Op zoek naar een allround partner

Om hun elektrische transitie te realiseren, had EY Belgium nood aan een e-mobilitypartner die van wanten weet. Linda: “De markt voor elektrische laadinfrastructuur staat nog in z’n kinderschoenen. Een helder overzicht vinden van alle beschikbare opties, bleek een uitdaging. We klopten aan bij verschillende aanbieders, en daar kwam MobilityPlus als winnaar uit.”

“De technische kennis bij onze contactpersonen sprong er meteen uit’, bevestigt Wim. “Ze dachten actief mee over een oplossing op maat van onze bedrijfssites én de woningen van onze medewerkers. Om ons energieverbruik onder controle te houden, was energiemanagement bijvoorbeeld een onmisbare schakel.”

Energiemanagement was onmisbaar voor de laadpalen op onze sites en bij onze medewerkers thuis. MobilityPlus dacht actief mee over de beste oplossing.

Wim De Wit, hr-directeur bij EY Belgium

Elektrificatie in de hoogste versnelling

Begin 2021 plaatste MobilityPlus de eerste laadpalen bij EY Belgium, maar het bedrijf plant nu al een fikse uitbreiding. Linda: “Op onze bedrijfssite in Diegem staan nu 20 laadpunten, en in Gent 12. Volgend jaar willen we die aantallen verdubbelen. En voor een nieuwe site in aanbouw pakken we het direct groots aan. We voorzien bekabeling voor een 200-tal laadpunten. Zo zijn we meteen klaar voor de elektrische toekomst.”

De 9 andere EY-kantoren in ons land zijn gevestigd in huurpanden. Het bedrijf onderzoekt met de eigenaars de mogelijkheden om ook daar laadpalen te installeren. “Voorlopig laden onze medewerkers daar aan publieke laadpalen met hun MobilityPlus-laadpas”, legt Wim uit. “De kosten worden automatisch en correct gefactureerd aan EY. MobilityPlus rekent namelijk geen uplifts aan voor publiek laden. Dat geeft vertrouwen.”

Met hun laadpas kunnen onze medewerkers ook publiek laden. De betaling verloopt automatisch en correct: MobilityPlus rekent geen uplifts aan.

Wim De Wit, hr-directeur bij EY Belgium

Anticiperen op razendsnelle instroom thuisinstallaties

Elke EY-medewerker die overschakelt op een elektrische of plug-in hybride bedrijfswagen, krijgt de keuze om thuis een laadpaal te laten installeren. Momenteel plaatste MobilityPlus zo al 79 thuisinstallaties, en nog eens 100 staan binnenkort op de planning. Daarna zal het aantal nieuwe laadpalen bij medewerkers thuis alleen maar verder groeien.

Linda: “Momenteel rijden zo’n 200 elektrische bedrijfswagens rond. Bij nog eens meer dan 300 werknemers loopt binnenkort het leasingcontract af. Ook zij kunnen dan overschakelen op een elektrische wagen – en dan zullen we snel extra thuisinstallaties nodig hebben.”

211220 EY Gent Marble Moon 06
211221 EY Brussel Marble Moon 13
211221 EY Brussel Marble Moon 29
211220 EY Gent Marble Moon 10

Iedereen elektrisch laden bij EY*

79

Thuisinstallaties geïnstalleerd

100

Laadpassen in gebruik

100

Thuisinstallaties in de pipeline

x 2

Laadpalen op de sites in 2022

200

Voorinstallatie laadpunten bij nieuwbouw

* dit zijn de cijfers van eind februari 2022 – er komen steeds nieuwe installaties bij!

“Aan elke thuisinstallatie gaat een uitgebreide technische audit vooraf. Om de instroom van nieuwe bestellingen vlot de baas te kunnen, heeft MobilityPlus alvast een online tool ontwikkeld die het auditproces versnelt en eenvoudiger maakt. Een demonstratie en heldere uitleg krijgt iedereen natuurlijk in real-life na de installatie.”


Met een eenvoudige online audit-tool zal MobilityPlus een grote bestelling nieuwe thuisinstallaties nog sneller kunnen opvolgen.

Linda Kumps, facilities manager bij EY Belgium

Naar 70% elektrisch of hybride tegen 2025

EY Belgium blijft ook de komende jaren z’n medewerkers sensibiliseren over duurzame mobiliteit. Elektrisch rijden neemt hierin een steeds prominentere rol. “We maken de overstap alvast makkelijk”, zegt Wim. “Met laadpalen op het werk, thuis en laadpassen zijn we zeker dat iedereen altijd z’n elektrische wagen kan laden. Zo willen we tegen 2025 zeker 70% van ons wagenpark elektrisch of hybride maken.”

Linda besluit: “MobilityPlus blijft ons als partner voor onze laadinfrastructuur ondersteunen om die doelstellingen te halen. We zetten samen ons beste beentje voor. Op een vloot van 2000 bedrijfswagens zijn er nu al 800 CO₂-arm: 200 elektrisch en 600 hybride. En we zijn nog maar pas gestart!”