Heb je een andere vraag?

Het tarief wordt bepaald door de eigenaar van de laadpaal. MobilityPlus zet een maximumtarief in op zijn eigen laadpalen om het vertrouwen te behouden in de markt.

Wij hebben geen controle over de laadpalen die we aanbieden van collega’s op de markt.

De correcte prijzen kan je steeds terugvinden op het platform of via onze app.

Trage laadpalen werken op AC-spanning. Deze kunnen variëren tussen 3,6 – 7,4 – 11 en 22 kW. Ook de wagen bepaalt de maximumlaadsnelheid. Gemiddeld kan je rekenen dat je per kW 5 km verder kan rijden.

Vb: 11 kW per geladen uur x 5km/kW = 55 km per geladen uur

AC-laden werkt op wisselspanning en kan maximum tot 22kW laden. (Uitzondering: Renault Zoe kan tot 43kW laden)

DC-laden werkt op gelijkspanning. Daar kunnen we snelheden halen tot 50kW. In de toekomst zal dit nog uitbreiden tot 300 kW.

Via onze live kaart op het platform of via onze app kan je laadpalen vinden, ernaartoe navigeren en de live status van de paal nakijken.

Een laadpaal die een uur 22 kW levert, drukken we uit in 22 kWh.

De type 2 kabel is de europeese norm. Elk laadpunt is uitgerust met een type 2 stopcontact. Sommige oudere auto's hebben een type 1 stopcontact. Dat is geen probleem want voor hen bestaan er kabel met een type 2 stopcontact langs de ene zijde en een type 1 aan de andere zijde. Voor nieuwe wagens met een type 2 stopcontact is een T2-T2 kabel voldoende.

Indien u thuis een laadbox met vaste kabel heeft, hoeft u uw kabel niet steeds uit te halen.

Er bestaan 4 types AC-laadstations; 3,7kW - 7,6kW - 11kW - 22kW. We bekomen deze waarden door de spanning met het beschikbare vermogen te vermenigvuldigen. De spanning hangt af van het aantal fases die beschikbaar zijn in jouw woning of bedrijf.

Voorbeeld:

1-fase 3,7kW = 230V x 16A

1-fase 7,6kW = 230V x 32A

3-fase 11kW = 400V x 16A x 1,73

3-fase 22kW = 400V x 32A x 1,73

Je kan de handleiding van de Nexxtender Mobile raadplegen via onderstaande link:

Handleiding Nexxtender Mobile

  1. Installeer de MobilityPlus app op je smartphone ( inloggen met je werk email adres ).
  2. Vergeet je laadpas niet; deze geeft je steeds rechtsreeks toegang tot het volledige MobilityPlus netwerk (oa op Fastned en Ionity palen ).
  3. In de Mobilityplus app zie je de kosten verbonden aan de laadpunten. Vergeet niet te letten op de startprijs en de parkeerkost, die je moet betalen bovenop de prijs van de laadsessie.
  4. In de Mobilityplus app kan je ook DC (snelladers) vinden door te filteren op de tab “Snelheid”; stel het minimum laadvermogen in via de slider op 50 KW.
  5. Bij verlies van een pasje gelieve MobilityPlus te contacteren; wij zullen het pasje blokkeren om misbruik te voorkomen.
  6. In uiterste nood kan je via de MobilityPlus app toch een laadsessie starten zonder laadpas. Selecteer hiervoor de tab “Activatie”; hier vind je een filter waardoor je zicht krijgt op de laadpalen waar dit mogelijk is.
  7. Plan je reis met https://nl.chargemap.com/mobile, deze app kan je gratis downloaden en je kan het netwerk van MobilityPlus selecteren. Met verschillende zoekfilters kan je dan moeiteloos de laadstations vinden die het best passen bij uw elektrische auto. Een gemiddelde elektrische auto rijdt vlot 300 kilometer of meer met een volle batterij. Bereken het aantal nodige stops door de totale afstand te delen door het realistische bereik van de wagen. Tel daarbij wel ruim.
  8. Laad niet te lang want het is afgeraden om je batterij tot boven de 80% op te laden bij een supersnellader. Laad beter meerdere keren korte momenten bijvoorbeeld door elke 2 uur wanneer je de benen strekt even te laden voor de volgende 2uur verder te rijden.
  9. Let op meerverbruik – Algemeen is de staat van je batterij beter geschikt voor warme temperaturen in de zomer dan koude temperaturen in de winter. Waar je wel op moet letten is het gewicht van je lading in de auto en eventueel een dakkoffer die leiden beide tot meerverbruik. Ook de airco kan je batterij sneller doen leeglopen dus hou hier steeds rekening mee.
  10. Het lijkt logische maar neem laadkabels mee. Je neemt best zowel de standaardkabel (meestel type 2- kabel) als een kabel voor snelladers (CCS-stekker) mee. Bij de meeste snelladers hangt een kabel maar bij de tragere laadpalen heb je vaak zelf je kabel nodig. En leg je kabels boven je bagage, zo kan je er snel aan tijdens je rit.
  11. Zoek een laadpaal bij aankomst zodat je ook tijdens je vakantie steeds met een opgeladen batterij op de baan kan.

Download pdf: Tips om op reis te gaan

Overzicht