Bij materialengroep Umicore zit duurzaamheid in het DNA. Van de recyclage van waardevolle metalen tot de productie van materialen voor herlaadbare autobatterijen: de wereldspeler met Belgische roots draagt op verschillende manieren bij aan een duurzame wereld. Ook intern trekt Umicore de lijn door. Zo zorgt een gefaseerd mobiliteitsplan ervoor dat alle bedrijfswagens tegen 2026 elektrisch worden in België. En dat zonder extra kosten.
Duurzame mobiliteit is niet nieuw bij Umicore. In 2017 werd een fietsbeleid gelanceerd, waardoor er vandaag meer dan 1.000 leasefietsen rondrijden. Medewerkers konden ook al langer voor een elektrisch voertuig (EV) kiezen, maar met een aangepast mobiliteitsplan schakelt de vergroening van de vloot enkele versnellingen hoger.
Foto's: © Marble Moon
“In 2019 beslisten we om de knop volledig om te draaien richting elektrisch – nog voor de Belgische regering hetzelfde pad koos”, zegt Michaël De Meyer, Compensation & Benefits Project Manager bij Umicore. “Maar dan wel stap voor stap. Je kan niet zomaar alle contracten opzeggen. Bovendien was het aanbod aan EV’s in de beginfase nog relatief beperkt. Daar komt stilaan verandering in en dat zien we ook bij de respons: zowat 1 op de 3 kiest nu voor een 100% elektrische bedrijfswagen en we verwachten dat die curve snel zal stijgen. De tussenstand in april 2021: van de 522 wagens zijn er 221 plug-in hybrides en 51 EV’s.”
Ons plan? Minder wagens op de baan en de wagens die overblijven 100% elektrisch tegen 2026.
“De transitie betekent een grote verandering voor de medewerkers”, gaat Michaël De Meyer verder. “Zij kiezen voortaan uit vooraf bepaalde wagens. Maar het belangrijkste: niemand moet inboeten aan comfort. Dankzij de overeenkomsten met een aantal bekende autoconstructeurs, goede leasepartners en de fiscale voordelen slagen we erin om voor dezelfde TCO duurdere EV’s aan te bieden, mét alle mogelijke laadopties. Iedereen zal op onze sites kunnen laden, krijgt een laadpas voor onderweg en – indien mogelijk – een thuislaadpunt. Dat maximale comfort op het vlak van laden is een cruciale factor om iedereen mee te krijgen en heb je zelf in de hand. Althans, als je voor een laadpartner kiest die je volledig ontzorgt.”
“Vroeger hadden we al enkele EV’s in het leasingpakket. Maar bij technische problemen of vragen over bijvoorbeeld energieterugbetalingen bleken er altijd meerdere tussenpartijen te zijn, met veel tijdverlies tot gevolg. Daarom verkenden we de markt, op zoek naar een totaalpartner voor ons nieuw mobiliteitsplan. Na gesprekken met de belangrijkste spelers viel de beslissing op MobilityPlus.”
“MobilityPlus is een jong, Belgisch bedrijf dat volop inzet op energiemanagement, één aanspreekpunt voorziet en het hele traject faciliteert – van de technische voorstudie en de installatie van slimme laadpunten tot het beheer ervan. Maar vooral: door hun energie- en merkonafhankelijkheid kan je kiezen uit alle Europese A-merken, simlockvrij. Zo behoud je je vrijheid als je later eventueel het beheer voor het verrekenen van stroom en de service bij storingen anders wilt invullen.”
Na de pitch van MobilityPlus waren we vrij snel overtuigd dat het goed zat. Onze transitie was ingezet.
“Op onze 4 bedrijfssites staan intussen ruim 250 laadpunten. De volgende jaren komen er nog eens 150 bij. Allemaal aangesloten op groene energie via onze zonnepanelen of windmolens. Een bewuste keuze. Van alle opties – thuis, onderweg of op het werk – zijn onze laadpleinen veruit de goedkoopste optie om EV’s op te laden. Dat zal op termijn de TCO van ons wagenpark verder doen zakken. Fossiele brandstof tanken is simpelweg een pak duurder. Toegegeven, publiek laden met laadpassen kan dan weer minder interessant zijn. Maar we zien aan onze cijfers dat dat zelden gebeurt. Niemand staat voor zijn plezier aan de kant van de weg. Iedereen die kan, verkiest thuis of op het werk te laden.”
het aantal laadpunten dat Umicore voorziet op zijn 4 sites in Brugge, Brussel, Hoboken en Olen.
“Het klopt dat in de nog premature markt van elektrisch rijden niet alles rozengeur en maneschijn is. De publieke laadinfrastructuur in steden kan beter, de opties voor snelladen langs autosnelwegen zijn niet optimaal en ook het aantal EV-modellen mag gerust wat uitgebreider. Maar dergelijke uitdagingen worden vooral benadrukt om nog niet te starten met de transitie. Als je de tijd neemt om de volledige oefening te doen, zal je zien dat elektrisch rijden perfect mogelijk is en helemaal niet meer hoeft te kosten. En de toekomstperspectieven laten er geen twijfel over bestaan: ofwel zet je de transitie nu in, ofwel zeg je binnenkort vaarwel aan al je bedrijfswagens.”
Foto's: © Marble Moon
Moeilijker of niet, bij Umicore zijn we ervan overtuigd dat de duurzame keuze altijd loont op termijn.
Volg ons heldere stappenplan in het e-book ‘Alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch tegen 2026: zo begin je eraan’.
Lees meer