Een stuk vrije grond en een groots idee: daarmee startte het electric charging-avontuur van Wim Timmers, Olivier Vanhamel en Ronny Smolders. Ondersteund door MobilityPlus zet hij als eigenaar van een bandencentrale zijn eerste stappen in een gloednieuwe markt: die van de laadstations. De eerste realisatie, een state-of-the-art laadstation voor elektrische voertuigen, is een primeur voor Houthalen-Helchteren.
“Dit was een fantastische uitdaging voor E-Load, mijn bedrijf dat zich specialiseert in de bouw van laadstations”, begint Wim. “Los van het design komt er heel wat kijken bij de bouw van zo’n laadstation: je hebt een hoogspanningscabine nodig, zonnepanelen, een supercharger, en natuurlijk ook een sterk platform dat de laadervaring aangenaam maakt voor je bezoekers. MobilityPlus speelde een cruciale rol in de keuze voor het laadtoestel en het faciliteren van de laadervaring.”
“Nadat Wim met een architect had uitgetekend hoe hij alles wilde plaatsen, nam hij contact op met MobilityPlus”, vervolgt Dries van Dyck. “Hij zocht immers méér dan enkel een partij die laadpalen verkocht. Hij wilde een supercharger die gekoppeld was aan een platform dat ook verschillende diensten aanbiedt, zoals automatische facturatie. Dat kan bij MobilityPlus.”
Het contact tussen Dries en Wim verliep vlot. “Er was al snel een klik: we zijn allebei Limburgers en creërden in geen tijd een sfeer van vertrouwen. Voor Wim was het ook handig dat zijn contactpersoon hier op 20 minuten vandaan woont – we zijn makkelijk bereikbaar om dingen te bespreken. Voor een project waarbij je nauw samenwerkt als dit, zijn die snelle communicatielijnen belangrijk.”
“Wij klaarden vervolgens uit hoe je precies de palen plaatst, hoe je de bekabeling zo kort mogelijk houdt, welke laadpaal zich het best leende voor dit project, enzovoort”, vervolgt Dries. “Daarbij werken we altijd merkneutraal: we presenteren klanten een op maakt gemaakte oplossing die nauw aanleunt bij zijn of haar wensen en noden.”
De eyecatcher van Europark? Een superlaadpaal met twee laadpunten en een vermogen van 300 kW. “Ter vergelijking: een normale laadpaal bij je thuis biedt een vermogen tot zo’n 22 kW. Een wagen opladen duurt dan een hele nacht. Heel wat snellaadpalen bieden tegenwoordig zo’n 150 kW vermogen. Bij ons is dat 300 kW: dat betekent dat je de meest geavanceerde elektrische wagens volledig oplaadt op minder dan een uur tijd”, vertelt Wim.
“Na advies van MobilityPlus kozen we voor een toestel van Siemens, dat ‘load balancing’ aanbiedt. Dat betekent dat de paal het vermogen veel beter verdeelt onder de twee wagens die aan een ultrasnelle paal kunnen hangen, waardoor de laadtijd telkens zo kort mogelijk is voor de verschillende voertuigen.”
Met deze ultrafast chargers leveren we echt pionierswerk!
Dries Van Dyck, MobilityPlus
Ook Dries is enthousiast over het toestel. “Zo’n paal met een vermogen van 300 kW is niet te vergelijken met een traaglaadstation. De techniek en de bekabeling is een pak gecompliceerder. De markt van traaglaadstations is al lang op dreef, maar met deze ultrafast chargers leveren we echt pionierswerk.”
Wim wil in de toekomst graag meerdere van dit soort laadstations uitbouwen. “Daarvoor zitten we al aan tafel met MobilityPlus. Onze grootste uitdaging is opboksen tegen concurrenten zoals Fastned, die betere toegang hebben tot de zogenaamde AAA-locaties. Die topsites vinden én het juiste materiaal vastkrijgen, daar ligt nu de focus.”
Topsites vinden én het juiste materiaal vastkrijgen: die twee dingen zijn nodig als we een mooi netwerk van laadstations willen uitbouwen
Wim Timmers, E-Load
Ook Dries ziet toekomst in dit soort projecten, maar ijvert tegelijk voor een verantwoord energieverbruik. “Je ziet het elektrisch rijden in sneltempo evolueren. Toch zullen we het moeten koppelen aan goed energiemanagement. We hebben een goede mix nodig van traaglaadstations op bedrijfssites en bij mensen thuis in combinatie met fastchargers voor mensen die op een kwartiertje tijd willen bijladen voor langere trips. Elk project heeft zijn specifieke noden: met MobilityPlus staan we bedrijven en haar werknemers bij om de juiste keuze te maken. Maar er is ook een mindshift nodig: thuis hoeft je auto niet op een uur opgeladen te zijn.”