Hoeveel kost het je als werkgever om een werknemer thuis z'n EV te laten opladen?

Hoeveel kost het je als werkgever om een werknemer thuis z'n EV te laten opladen?

Als je medewerkers de switch maken naar een elektrische bedrijfswagen, bied je hen het best ook meteen een laadpaal voor thuis aan. Met welke 3 kosten houd je rekening en zijn die fiscaal aftrekbaar? We leggen het je uit – en geven meteen concrete tips om de laadkosten te beperken.

1. De kosten voor de laadpaal en installatie

Nogal wiedes: wil je je medewerkers de mogelijkheid geven om hun EV thuis op te laden, dan hebben ze een laadpaal nodig. Afhankelijk van het type laadpaal dat je kiest, varieert de totaalprijs van de aankoop en installatiekosten meestal tussen 1500 euro en 2500 euro.

2. Een abonnement om de laadpaal te beheren

Betaal je de laadkosten terug van je medewerkers, dan heb je inzicht nodig in de laadsessies en het verbruik van het thuislaadpunt. Een slimme laadpaal kan je koppelen aan een slim beheerplatform. Daarvoor teken je in op een jaarabonnement.

Welke functionaliteiten je kiest – ofwel: hoe uitgebreid je beheermogelijkheden moeten zijn – bepaalt de prijs van je abonnement. Zo kan je bijvoorbeeld genoeg hebben aan een verbruiksrapport per thuislaadpunt, of misschien wil je de laadkosten automatisch laten vergoeden. Sommige werkgevers bieden bijvoorbeeld ook meteen laadpassen aan, of energiemanagement om het verbruik van de laadpaal slim te spreiden.

Een overzicht van de vier verschillende MobilityPlus-abonnementen vind je hier terug.

3. De laadkosten

Elke keer je medewerkers hun elektrische bedrijfswagens thuis oplaadt, betalen ze daar elektriciteitskosten voor. Die kan je als werkgever integraal terugbetalen zonder dat het Voordeel Alle Aard stijgt. Hoe pak je dat aan?

  • Met een vast tarief per kWh:

Elektriciteitskosten hangen onder meer af van het energiecontract en het verbruik van je medewerkers. Daarom is het onbegonnen werk om per persoon een terugbetalingstarief te bepalen.

Je neemt beter een vast tarief op in je e-car policy. Zo spreek je bijvoorbeeld af dat je 25 of 30 cent per geladen kWh terugbetaalt, wat in normale omstandigheden ruim voldoende is. Het is dan aan je werknemers om energieleveranciers te vergelijken en een voordelig contract af te sluiten.

  • Met een variabel tarief gebaseerd op CREG-cijfers:

Nu ja, 25 of 30 cent per kWh wás ruim voldoende, tot de energieprijzen de afgelopen maanden de pan uit rezen. Vooral werknemers met een variabel energiecontract voelen dat nu duidelijk in hun portemonnee. Om ongenoegen te vermijden, kan je er ook voor kiezen om het terugbetalingstarief maandelijks te herzien op basis van de gemiddelde energieprijzen van dat moment.

Vergt dat veel werk? Niet per se. MobilityPlus biedt nu de optie om je terugbetalingen automatisch af te stemmen op de gemiddelde tarieven die de energieregulator CREG publiceert. Werknemers krijgen dan iedere maand een overzicht toegestuurd van hun laadsessies en de geldende CREG-tarieven. Als werkgever krijg je hetzelfde rapport, met een totaalberekening erbij van alle sessies van je werknemers. Zo is het voor iedereen duidelijk hoeveel de terugbetaling bedraagt.

  • Laadkosten inbrengen in vennootschapsbelasting:

Als bedrijf kan je 100% van je algemene elektriciteitskosten inbrengen in de vennootschapsbelasting. Dat geldt ook voor de laadkosten van de laadpalen bij je medewerkers thuis, maar de btw-terugvordering ligt anders.

Terwijl je bij ‘normale’ elektriciteit de volle pot van 21% btw terugvordert via de belastingen, zal de fiscus bij laadkosten een deel verwerpen omdat hij het klasseert onder privégebruik in plaats van beroepskost. Concreet betekent dat dat je nog zo’n 15% btw terugkrijgt (3/4 van 21% btw).

Waarom is het belangrijk een correct terugbetalingstarief te hanteren?

Kom je te weinig tussen in de extra elektriciteitskosten die gepaard gaan met een thuisinstallatie, dan moeten je medewerkers nog een heel stuk bijpassen. Betaal je net veel meer terug dan de gangbare energietarieven, dan zal de fiscus dat beschouwen als extra voordeel alle aard (VAA) en worden je medewerkers zwaarder belast.

In de beide gevallen maak je je als werkgever weinig populair. Heb je advies nodig om een correct terugbetalingstarief te bepalen? Neem gerust contact met ons op.

Hoe houd je de laadkosten van je medewerkers zo laag mogelijk?

  • Stimuleer je hele team om zoveel mogelijk op het werk te laden: daar is laden het goedkoopst.
  • Beperk publiek laden: enkel in hoge nood, want de laadkosten kunnen tot wel vijf keer hoger zijn dan op het werk.
  • Installeer laadpalen bij je medewerkers thuis: zo vertrekken ze altijd met een opgeladen batterij, en zijn ze niet afhankelijk van dure publieke laadpalen. Maar thuisinstallaties hebben nog een aantal interessante voordelen, zowel voor werkgevers als werknemers. Hier vind je er alvast zes.

Je hebt de laadkosten van je medewerkers grotendeels zelf in handen. Je zet immers het best duidelijke afspraken zwart op wit in je e-car policy. Pak je het goed aan, dan kan je tot wel de helft van je vroegere benzine- of dieselkosten besparen.

Welke afspraken dat zijn en hoe je dat aanpakt? Dat vertelt onze founder Jean-François in ons artikel ‘Lage laadkosten van je elektrisch wagenpark? Dat heb je grotendeels zelf in handen

Alle bedrijfsvoertuigen elektrisch tegen 2026: zo begin je eraan
Klaar om de switch te maken naar een elektrisch wagenpark?

Ontdek in 6 heldere stappen hoe je het aanpakt. Download ons e-book ‘Alle bedrijfsvoertuigen elektrisch tegen 2026: zo begin je eraan’.

Lees meer