Elektrische bedrijfswagens worden de norm

Elektrische bedrijfswagens worden de norm

De Belg en zijn bedrijfswagen, het is al jaar en dag een geslaagd huwelijk. De mogelijke afschaffing van de salariswagen is dan ook een delicaat onderwerp en lijkt vooralsnog toekomstmuziek. Maar er waait wel een nieuwe wind. Terwijl diesel- en bezinemotoren onder vuur liggen, winnen elektrische bedrijfswagens aan populariteit als duurzaam alternatief. Zowel bij bedrijven als in de politiek is het een brandend thema, maar ACA IT-Solutions maakte al in 2010 een duidelijke keuze.

Iedereen elektrisch

“In de beginjaren hadden we een Tesla Roadster en een Tesla Model S als poolwagens voor werkverplaatsingen”, blikt Kris Broekx terug. “We wisten toen al dat elektrische bedrijfswagens opmars zouden maken en wilden onze medewerkers meteen vertrouwd maken met het concept. Elektrisch rijden is dus geen nieuwigheid in het bedrijf. Maar nu willen we een stap verder gaan: elektrische bedrijfswagens met een groot rijbereik voor alle vaste medewerkers. Dat zijn er 144 in totaal. Op dit moment telt onze vloot, naast hybride wagens, al 17 Tesla’s, een Kia e-Niro en een Mercedes EQC. Daarbovenop krijgt iedereen die elektrisch rijdt een laadpas van MobilityPlus. Zo hebben ze meteen toegang tot ruim 80.000 laadpunten in heel Europa. Daarmee willen we de stap naar een elektrische bedrijfswagen zo aantrekkelijk mogelijk maken.”

Moderne laadpunten maken cirkel rond

De overstap naar een elektrisch wagenpark vraagt ook om een aangepaste infrastructuur. Zo ging ACA IT-Solutions op zoek naar laadoplossingen voor zijn kantoren in Hasselt en Olen. Kris Broekx: “Na een uitgebreide marktstudie kozen we voor een samenwerking met MobilityPlus. Hun technische kennis stak er voor ons bovenuit: van merkonafhankelijk advies over de effectieve installatie tot de beveiliging van laadpunten. We kochten 14 nieuwe laadpalen: 8 voor onze hoofdzetel in Hasselt en 6 voor ons kantoor in Olen, goed voor in totaal 28 laadplaatsen. In een snel veranderende markt geeft de expertise van MobilityPlus bovendien vertrouwen voor de toekomst, want elektrisch rijden is een langetermijnkeuze.”

De technische superioriteit onderscheidt MobilityPlus van de andere spelers in de markt.

Kris Broekx

Bijval uit verschillende hoeken

De focus op elektrisch rijden vindt niet alleen veel weerklank bij de eigen medewerkers, maar ook bij bezoekers en zelfs potentiële medewerkers. “Alsmaar meer klanten en leveranciers kiezen zelf voor elektrische wagens”, weet Kris Broekx. “Dat ze bij ons kunnen laden, leidde al tot heel wat positieve reacties. Veel jobkandidaten – zeker jongeren – vinden duurzaamheid dan weer een belangrijk thema bij de keuze voor een werkgever, waardoor we er ook een troef voor employer branding bij hebben. Kortom: iedereen tevreden. We zijn dan ook meer dan ooit overtuigd dat elektrisch rijden de juiste keuze is. En ook bij andere bedrijven die zich willen onderscheiden, zal een elektrisch wagenpark steeds vaker de norm worden.”