De recent gepubliceerde circulaire 2024/C/77 van de FOD Financiën verduidelijkt de fiscale behandeling van kosten voor het thuis opladen van een bedrijfswagen. De circulaire bevestigt de reeds bestaande fiscale verplichting dat terugbetalingen van thuislaadsessies moeten gebeuren op basis van werkelijke kosten. Deze verplichting geldt specifiek voor terugbetalingen van elektriciteitskosten die de werknemer zelf betaalt en die door de werkgever geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald.
De circulaire erkent echter de administratieve uitdagingen die werkelijke kosten met zich meebrengen en introduceert daarom een tijdelijke administratieve tolerantie, waarbij het gebruik van een door de fiscus bepaald kwartaaltarief op basis van specifieke CREG-tarieven wordt toegestaan tot 31 december 2025. Dit geeft werkgevers de tijd om systemen te implementeren die voldoen aan de normen voor het terugbetalen van thuislaadsessies aan werkelijke kosten of die een ter beschikkingstelling faciliteren.
Bij MobilityPlus ondersteunen we alle opties en bieden we flexibele oplossingen, zodat werkgevers kunnen kiezen wat het beste aansluit bij hun behoeften.
Belangrijk onderscheid in fiscale behandeling
1. Kosteloze verstrekking van elektriciteit (ter beschikking stelling
Omschrijving: Elektriciteit wordt rechtstreeks aan de werkgever gefactureerd en door hem rechtstreeks betaald.
Voorbeelden:
Fiscale behandeling: Deze verstrekking valt binnen het forfaitaire voordeel van alle aard (VAA) van de bedrijfswagen en leidt niet tot een extra belastbaar voordeel.
2. Terugbetaling van elektriciteitskosten:
Omschrijving: Elektriciteit wordt gefactureerd op naam van de werknemer en door de werknemer betaald. De werkgever betaalt deze kosten geheel of gedeeltelijk terug.
Fiscale behandeling: De terugbetaling wordt niet beschouwd als onderdeel van het forfaitaire VAA van de bedrijfswagen. Het vormt een afzonderlijk belastbaar voordeel, tenzij het exacte elektriciteitsverbruik en de werkelijke kosten correct kunnen worden aangetoond.
Zo voldoet u aan regelgeving voor terugbetaling onkosten thuisladen
A. Principe
De fiscale behandeling van terugbetalingen verschilt per type verplaatsing:
B. Uitzondering voor vergroening
Om de vergroening van het wagenpark te stimuleren, geldt een uitzondering:
Technische vereisten voor terugbetalingen
Om in aanmerking te komen voor terugbetaling van thuislaadkosten, stelt de circulaire duidelijke technische eisen aan laadpalen:
Terugbetaling: werkelijke kosten of tijdelijk CREG-tarief
De circulaire 2024/C/77 bevestigt dat terugbetalingen voor thuislaadsessies in principe gebaseerd moeten zijn op de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer. Hier zijn de belangrijkste punten:
1. Werkelijke kosten: de norm
Deze factoren maken een exacte berekening arbeidsintensief en zorgen voor een administratieve last voor zowel werkgevers als werknemers.
2. Tijdelijke terugbetaling met CREG-tarief
De circulaire 2024/C/77 biedt een tijdelijke vereenvoudiging voor de terugbetaling van thuislaadkosten: werkgevers kunnen gebruikmaken van volgende oplossingen:
De werkgever mag uiteraard minder terugbetalen dan één van bovenstaande oplossingen.
De administratieve tolerantie voor CREG tarieven geldt vanaf 1 januari 2025 tot 31 december 2025. Deze tolerantie is uitsluitend van toepassing op elektriciteitskosten die betrekking hebben op deze periode. Vanaf 2026 worden werkelijke kosten opnieuw de norm.
Werkelijke kosten: de slimme keuzes met MobilityPlus
Bij MobilityPlus geloven we dat een toekomstbestendig thuislaadbeleid maatwerk vereist. Hoewel we werkgevers ondersteunen bij elke gekozen oplossing, blijven werkelijke kosten de beste keuze voor bedrijven die streven naar transparantie, kostenbesparing en naleving van de regelgeving.
Neem vandaag nog contact met ons op.
Klaar voor een compliant en toekomstbestendig thuislaadbeleid? Laat MobilityPlus u begeleiden naar eenvoud, besparing en duurzaamheid. Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.